Mimo rosnącej liczny opon bezdętkowych, naprawa dętek jest nadal istotną usługą z punktu widzenia wulkanizatora. Znajomość poprawnych technik naprawy dętek oraz materiałów niezbędnych do przeprowadzania takiej naprawy jest ważnym elementem szkoleń pracowników serwisów wulkanizacyjnych.
Mimo, iż większość opon samochodów osobowych to opony bezdętkowe, to jednak nadal zdecydowanie popularne są opony dętkowe ciężarowe czy rolnicze.
Przebicie dętki jest często spotykanym typem awarii koła, które uniemożliwia dalsze przemieszczenie się pojazdu. Wymiana uszkodzonej dętki jest jedną z możliwości usunięcia takiej awarii, jednak naprawa dętki jest nieporównywalnie bardziej uzasadniona ekonomicznie oraz ekologicznie. Zakup nowej dętki jest rozwiązaniem ostatecznym.
Każdy warsztat wulkanizacyjny jest w stanie wykonać naprawę dętki, ponieważ zakres materiałów naprawczych do tego potrzebnych nie jest zbyt szeroki. Wystarczy, że wulkanizator posiada na półce łatki do dętek oraz specjalne płyny wulkanizacyjne do łatek dętkowych. Taka naprawa również nie jest skomplikowana. Kierując się wielkością uszkodzenia i typem pojazdu, wulkanizator dobiera odpowiednie łatki do dętek. Łatka musi dokładnie obejmować uszkodzenie oraz wychodzić poza nie, tak aby dobrze przylegała do powierzchni dętki. Naprawa trwa zaledwie kilka minut, jednak, wymaga pewnej wiedzy i wprawy. Nieumiejętne naklejenie łatki do dętek będzie skutkować tym, że naprawa będzie nietrwała i trzeba będzie ją powtórzyć. Najczęściej klienci, którzy muszą ponownie naprawić uszkodzoną dętkę kierują się do innego serwisu wulkanizacyjnego, tracąc zaufanie do tego, który nieumiejętnie naprawia takie uszkodzenia.
Przed przystąpieniem do naprawy dętki należy najpierw zlokalizować miejsce uszkodzenia, następnie zaaplikować płyn wulkanizacyjny z zachowaniem określonych procedur przygotowania powierzchni dętki.
W praktyce łatki do dętek występują w różnych rozmiarach i kształtach, więc wulkanizator musi zdecydować, które z nich chce mieć u siebie w warsztacie. Większość łatek do dętek ma kształt okrągły, istnieją jednak również łatki do dętek w kształcie owalnym, przeznaczone do uszkodzeń podłużnych typu przecięcie. Łatki do dętek można również podzielić ze względu na przeznaczenie – im większy pojazd, tym większa łatka do dętek jest potrzebna i odwrotnie. Przykładowo do naprawy dętek rowerowych można użyć łatki o maksymalnej średnicy 35mm, z kolei łatki do dętek rolniczych mogą mieć nawet rozmiar 150 x 75mm. Płyny wulkanizacyjne zwane potocznie klejami do dętek również występują w kilku pojemnościach – od małych 3g tubek aż po puszki o pojemności 500g. Wyboru odpowiedniego opakowania płynu wulkanizacyjnego należy dokonać na podstawie oceny częstotliwości napraw dętek – jeżeli warsztat często naprawia dętki rolnicze czy ciężarowe, uzasadniony jest zakup płynu wulkanizacyjnego w dużym opakowaniu, co będzie bardziej ekonomiczne. Natomiast jeżeli naprawa dętek wykonywana jest sporadycznie i stosowane łatki do dętek mają niewielkie, kilku centymetrowe uszkodzenia, wówczas warto zastanowić się nad zakupem płynu wulkanizacyjnego w kilku gramowej tubce, gdyż unikną w ten sposób można wyschnięcia nie używane często płynu wulkanizacyjnego i straty pieniędzy.
Na koniec warto pamiętać o odpowiednich zasadach przechowywania łatek do dętek i płynów wulkanizacyjnych. Najczęściej jest to temperatura 20 ± 5°C. Materiały tak przechowywane będą przydatne przez okres 5 lat od daty wyprodukowania, zachowując swoje właściwości i pełną skuteczność naprawy.